עבודה המתנהלת במשרד לרוב שני מאפיינים עיקריים – היא כוללת פעילויות הדורשות ריכוז, והיא נפרסת על פני מספר שעות רצופות. שני המאפיינים הללו מדגישים את הצורך בתאורה חזקה ונכונה לפינות עבודה במשרד, שיקלו על העיניים בעת פעילויות הריכוז בזמן השעות הארוכות.

יש מי שנוטה לחשוב שהשימוש במסכי מחשב המאירים פותר את הצורך בתכנון נכון של התאורה, אך גם במקרה זה ההפך הוא הנכון – דווקא בגלל שהמסכים מפיצים אור, יש צורך בתאורה אשר תאיר את החדר באותה המידה ותמזער את הניגודיות, ובנוסף התכנון של התאורה צריך להיות קפדני אף יותר כדי שיהיה ניתן להימנע מסנוור.

סוגי תאורה עיקריים במשרד

התכנון של התאורה במשרד אינו כולל רק בחירה של גופי התאורה שימלאו את החלל, אלא גם הבנה כיצד ניתן לווסת את התאורה ולהתאימה לצרכים ההנדסיים של החדר. כדי לעשות זאת באופן נכון, יש ליצור איזון מחושב בין סוגי התאורה השונים ולשלב את השימוש בהם.

סוגי התאורה העיקריים במשרד הם הבאים:

תאורה מרכזית

התאורה המרכזית היא מקור האור העיקרי אשר מאיר את המשרד כולו, והוא לרוב מגיע בצורת מנורות צמודות תקרה או נברשות ומנורות תלייה מעוצבות. לתאורה מסוג זה יש השפעה ישירה על האווירה השוררת במשרד, וללא עוצמת אור חזקה דיו, למשרד תתקבל חזות אפלולית אשר מקשה על הראות, מורידה את מצב הרוח, וכך פוגעת בתפוקת העובדים.

בנוסף לכך, תאורה מסוג זה צריכה להיות אחידה – עליה לפזר את האור באופן אחיד בכל רחבי המשרד. לפיכך, לרוב משרדים אינם מסתפקים במנורה אחת עבור התאורה הכללית, ומנורות פלואורסצנטיות מפוזרות על גבי התקרה.

תאורה מקומית

התאורה המקומית היא בעלת תפקיד יותר פונקציונאלי ועליה להגביר את מידות האור באזורים ייעודיים במשרד. התאורה המקומית אינה יכולה לבוא על חשבון התאורה הכללית, אלא עליה לבוא בנוסף אליה ולחפות עליה. השימוש בתאורה מקומית נועד להאיר אזורים שעשויים להיות אפלוליים מתוך המבנה ההנדסי של המשרד, אך עדיין דורשים תאורה חזקה.

דוגמה לצורך שכזה יכולה להיות שולחן עבודה כלשהו, אשר גוף העובד עשוי לחסום את פיזור האור על גביו, ולכן יש צורך לחפות על התאורה הכללית בעזרת מנורה לשולחן עבודה.

תאורה טבעית

תאורה טבעית היא תאורה נעימה הרבה יותר מתאורה מלאכותית, אך לא ניתן להסתמך עליה. היא משתנה באופן תדיר על פי השעה ביום, על פי העונה בשנה ועל פי מזג האוויר, ולכן ניתן לעשות בה שימוש רק כתוספת טבעית ונעימה עבור המשרד, אך לא כמקור האור העיקרי.

בנוסף לכך, התאורה הטבעית מצריכה וויסות, שכן היא עשויה ליצור תאורה אשר תפריע לעבודה במשרד במקום לסייע לה. כך ניתן לחשוב לדוגמא על קרני השמש החודרות אל החדר בזווית שיוצרת השתקפות על גבי המסך ומסנוורת את העובדים. לפיכך חשוב לשלב אמצעים לוויסות התאורה הטבעית החודרת אל המשרד, וזה נעשה באמצעות פתרונות הצללה.

מהי חשיבותה של תאורה נכונה וכיצד ניתן לייצר אותה?

תאורה נכונה, במשרד כמו בכל חלל אחר, היא בעלת חשיבות עליונה לשלל היבטים בריאותיים של האדם. ראשית כל, תאורה נכונה מקלה על הראות, ולכן היא נדרשת בעיקר בסביבה בה אנו נדרשים לריכוז. היעדרה גורם לאימוץ יתר של העיניים, וכך עשוי להיות גורם לעייפות מוגברת ולכאבי ראש.

בנוסף לכך, לתאורה יש השפעה ישירה על מצב הרוח של האדם השוהה בסביבתה, כאשר תאורה חלשה עשויה לגרום לנו להיות רדומים ולמצב הרוח שלנו להיות ירוד, כאשר תאורה חזקה תדאג לערנות שלנו. סביבת עבודה כמו המשרד דורשת במיוחד תאורה נכונה, אשר תקל על העובדים ותסייע להם לבצע את עבודתם.

כדי לייצר תאורה נכונה שתבטיח לספק את כל הצרכים של הנוכחים במחציתה, צריך להתחשב בנקודות הבאות:

עוצמת התאורה:

העוצמה של התאורה היא המרכיב הראשון לסייע למערכות הביולוגיות של הגוף בעת ביצוע העבודה. ללא תאורה חזקה דיו, שרירי האישון צריכים להתאמץ כדי לספוג כמויות נדרשות של קרני אור, וכך נוצרת בהם עייפות אשר מורגשת מיד כעייפות כללי או ככאבי ראש. באופן דומה, גם תאורה חזקה מידי יוצר אפקט דומה, כאשר שרירי האישון יתאמצו לסנן את קרני האור הרבות. לפיכך, תאורה נכונה נבחרת כדי שתייצר אור במידה הנכונה, שאינה תהיה גבוהה או נמוכה מידי.

ניגודיות:

ניגודיות הוא מאפיין המודד את ההבדל בין בהירותו של עצם כלשהו לבין בהירות הרקע שלו, והוא חשוב להבחנה בפרטים. הנושא שבו עניין הניגודיות הוא ידוע ביותר הוא נושא הקריאה, שבמהלכה יש לזהות במהירות אלמנטים רבים (האותיות) על גבי רקע, ולכן יש צורך בניגודיות נכונה.

עם זאת, ניגודיות גבוהה אינה פתרון בלעדי ויש להבין שגם הניגודיות יכולה להיות גבוהה מידי – זאת מפני שבהתאם לגוונים ולרמות הבהירות, ניגודיות גבוהה מידי יכולה גם היא להפריע לראייה ולגרום למאמץ יתר עבור העיניים.

לפיכך, בנוסף לצורך לוויסות הגוונים המושלים בחדר כדי ליצור ניגודיות נכונה, יש להקפיד גם לדאוג שהתאורה המתפזרת לא יוצרת ניגודיות גבוהה או נמוכה מידי – הדבר חשוב במיוחד בימינו, כשמרבית המשרדים מאוכלסים במסכי מחשב שמפיצים תאורה משל עצמם, וכך עשויים לגרום לניגודיות לא רצויה עם התאורה הכללית.

פיזור האור:

בניגוד לשתי הנקודות הקודמות, נושא פיזור האור הוא הרבה יותר חד משמעי – צריך לשאוף לפיזור אחיד ככל הניתן. פיזור לא אחיד של התאורה יוצר רמות שונות של תאורה באזורים שונים במשרד, ואלו עשויים להיות אף סמוכים זה לזה. הדבר גורם ראשית כל לניגודיות לא נכונה בין החלקים השונים של המשרד, ושנית, הוא מצריך את העיניים להסתגל כל פעם מחדש לעוצמה אחרת, אשר מעייפת את העיניים.

פיזור נכון של האור נעשה תוך התחשבות בשני אלמנטים – הראשון הוא גופי התאורה האחראיים על התאורה הכללית, המיקום שלהם והמרחק שלהם זה מזה, והשני הוא בחינה של העצמים הממלאים בחלל ואת הפוטנציאל שלהם לחסום את פיזור האור וליצור פינות מוצללות.

סנוור ובהיקות:

גם נקודה זו היא חד משמעית, ויש לשאוף להימנע מסנוור ובהיקות של האור. סנוור יכול להתקבל באופן ישיר או עקיף – סנוור ישיר יהיה תוצאה של מקור אור אשר מאיר באופן ישיר לעיניי העובד, וסנוור עקיף יהיה תוצאה של אור המשתקף על גבי משטח מבריק לעיניי העובד. שני סוגי הסנוור פוגעים בעיניים, מקשים על הראייה וגורמים למאמץ יתר, ולכן יש צורך להימנע משניהם.

מבחינת הסנוור הישיר, הדבר נעשה באמצעות חיפוי גופי תאורה במתקני רפפות אשר גורמים לפיזור מווסת של התאורה ומונעים סנוור, וכן באמצעות כלי הצללה עבור החלונות לוויסות התאורה הטבעית המתקבלת מהם. משימת המזעור של הסנוור העקיף, מנגד, היא מאתגרת הרבה יותר.

יש צורך להכיר את האלמנטים השונים שמאכלסים את המשרד, את רמת הברק שלהם ואת הזוויות שבהן הם יהיו ממוקמים. כך ניתן לתכנן את התאורה בהתאם להם, לדאוג לווסת אותה כך שתשקף בהם במידות נמוכות ככל האפשר ותמנע סנוור פוטנציאלי.

תאורה לקויה פוגעת בנו

כאמור, תאורה לקויה היא בעלת השפעות שליליות רבות על גוף האדם. חלק מן ההשפעות הללו הן השפעות ישירות, המתקבלות מתוך מאמץ של מערכת הראייה, אך ישנן גם השפעות עקיפות הנוצרות מתוך הניסיונות – המודעים והלא מודעים כאחד – לחפות על הקשיים המתקבלים מהתאורה הלקויה.

חוש הראייה הוא ככל הנראה החוש הדומיננטי ביותר בגוף האדם, ולכן חלק גדול מפעולותינו מסתמכות עליו, גם באופן לא מורגש. לפיכך, כאשר התאורה לקויה הגוף מנסה לסגל לעצמו פתרונות שאינם טבעיים לו, וכך עשויים לפגוע בו.

יובש בעיניים:

האפקט הראשוני של תאורה לקויה יכול להסתכם כיובש בעיניים, אך הוא הרבה יותר מזה. התאורה הלקויה גורמת לעיניים למאמץ יתר, וכך מתקבל בהן יובש, אשר מתבטא במהירות בגירוי, באדמומיות ובעייפות לא סבירה של מערכת הראייה.

ירידה בכושר הראייה:

ירידה בכושר הראייה יכולה להתבטא גם כתוצאה קצרת טווח של התאורה הלקויה וגם כתוצאה ארוכת טווח. בטווח הקצר, העייפות הנגרמת למערכת הראייה גורמת לירידה בתפקוד שלה, וזו מתבטאת בטשטוש בראייה, בראייה כפולה וברטיטות של הראייה.

עייפות וכאבי ראש:

לאחר מערכת הראייה, המערכת הבאה שסופגת את ההשפעות השליליות של התאורה הלקויה היא המערכת המנטאלית. השרירים הרבים שפועלים בעיניים בחוסר אונים בניסיון לחפות על התאורה הלקויה גורמים לעייפות מוגברת המתבטאת בעייפות כללית. בנוסף לכך, המאמץ הרב הוא מנטאלי, וכך נגרמים כאבי ראש רבים. התחושה המתקבלת באופן כללי היא תחושה של חוסר נוחות, והיא יכולה להיות קשורה גם לעלייה במתח הנפשי ולירידה במצב הרוח.

בעיות במערכת השריר-שלד:

כאשר התאורה לקויה לאורך זמן, הניסיון לחפות עליה מתחיל לצאת מגזרת עבודת העיניים והעבודה המנטאלית לבדם, ומתחיל להתבטא בניסיונות פיזיים לשיפור יכולת הראות. ניסיונות בלתי מורגשים להתמקם בתנוחות לא טבעיות מתחילים לייצר לאורך זמן השפעה על השרירים ועל מערכת השלד, וכך יכולים לגרום למאמץ יתר עבורם ולפיתוח של בעיות גם בגזרתם.

תאונות עבודה:

ראות לקויה היא גורם מרכזי לתאונות עבודה, והדבר אינו נמנע מסביבה שנחשבת ל"בטוחה" מפני אלמנטים מסוכנים כמו המשרד. בכל מקום יכולות להתקבל תאונות עבודה כתוצאה מחוסר הבחנה באלמנטים הממלאים את החלל, ובשילוב עם העייפות המתקבלת כתוצאה ממאמץ יתר של מערכת הראייה, הסיכוי לתאונות שכאלה מוגבר.

כללים לבחירת גופי תאורה למשרד

גופי התאורה במשרד צריכים לבטא את כל הדרישות עבור תאורה נכונה ולמנוע ככל האפשר לקויות תאורה. באופן הזה, ניתן להבטיח מזעור של הפגיעות הבריאותיות הנפשיות והפיזיולוגיות כאחד עבור העובדים, ולהבטיח תפוקה גבוהה יותר.

בעת בחירת גופי התאורה, יש להתחשב בנקודות הבאות:

תאורה למשרדים פתוחים:

משרדים רבים עובדים בשיטת החלל הפתוח, בו תאי העובדים כולם מפוזרים בחלל אחיד. באופן הזה, מוגבר הצורך לתאורה אחידה וחזקה דיו במשרד, כך שתוכל להגיע באופן זהה לכל חלקי המשרד השונים, שכן הם חשובים באופן שווה זה לזה.

עם זאת, יש להתחשב בכך שהחלל הפתוח יוצר אוסף גדול הרבה יותר של אלמנטים, וכך ניתן לצפות לרמות גבוהות יותר של סנוור ושל הצללות, ולכן צריך לתת להם חשיבות גבוהה בשיקולי התאורה. ניתן לשקול את האפשרות של חיפוי על ההגבלות של התאורה הכללית בחלל הפתוח באמצעות גופי תאורה פרטיים אשר יאירו את עמדות העבודה באופן ישיר.

תאורה למסדרונות ומעברים:

המסדרונות והמעברים של המשרד נחשבים לבעלי חשיבות פחותה מאשר חלל העבודה, ולכן רבים חושבים שניתן להימנע מההשקעה בהם. אין זה נכון – אמנם לא צריך לסגל למסדרונות ולמעברים את אותה הקפדנות הניתנת לחלל העבודה, אך יש צורך להתחשב באופי התאורה בהם, לפחות ביחס לחלל העבודה.

תאורה במסדרונות ובמעברים שאינה דומה לתאורה בחלל העבודה – אם מבחינת עוצמת התאורה, אם מבחינת רמות הסנוור – תגרום לניגודיות גבוהה ולמאמץ של העיניים במעבר בין המסדרונות לבין חלל העבודה. מקובל לשמור על יחס של 5 ל-1 בין עוצמת התאורה במסדרונות לעומת העוצמה בחללי העבודה.

בחירת צבע התאורה:

צבע התאורה הוא בעל השפעה על ראייה אמינה של צבעי האנשים והאלמנטים שבחלל, ובחירה לא נכונה של הצבע יכולה להיות בעלת השפעה שלילית על היבט זה. ניתן לסווג את מיני הנורות לשלוש גווני צבע אור עיקריים שהן מפיצות: אור צהוב, אור לבן ואור אפרפר.

האחרון מבין השלושה מכונה גם "אור יום", והוא הקרוב ביותר לתאורה של אור השמש במשך היום. לפיכך, מומלץ למשרדים לבחור את צבע האור הזה כדי להקנות למשרד את הצבעים האמינים ביותר אשר ישקפו כשורה את חזות האנשים והאלמנטים בו.

תאורה בעמדת המחשב:

המחשבים במשרדים יוצרים אתגר עבור בחירת התאורה, שכן יש להם שני מאפיינים אשר מקשים על וויסות נכון של איכות התאורה.

ראשית, צגי המחשב מפיצים אור משל עצמם, ולכן הם עשויים לגרום לניגודיות גבוהה. הדבר מתקבל בעיקר כאשר העובד עובר מקריאה מדפים מודפסים לקריאה מצג המחשב, ואז עשויה להתרחש הסתגלות חוזרת מעוצמת אור אחת למשנתה, אשר גורמת למאמץ של העיניים. ניתן לחפות על כך באמצעות תאורה אישית לרמת העבודה אשר תפיץ אור מרוכז יחסית ושיהיה ניתן לכוון אותה להאיר על מסמכים בלבד.

שנית, צגי המחשב הם בעלי פוטנציאל להשתקפות של קרני אור וכך ליצירה של סנוור. לכן יש צורך לתכנן את גופי התאורה במשרד ביחס אליהם ולוודא שהנורות מחופות כדי למזער את תופעת הסנוור, וכן למקם אותם בזווית שתיצור סנוור מועט ככל האפשר.

החלונות במשרד:

נושא חשוב בתכנון התאורה הוא התייחסות לתאורה הטבעית. התאורה הטבעית משתנה באופן תדיר, ולכן יש צורך לאפשרות לווסת אותה, דבר הנעשה באמצעות אמצעי הצללה שונים. השיטה המומלץ ביותר היא שימוש בווילונות אנכיים, שמאפשרים לכוונן בצורה יעילה ביותר את רמות האור הטבעי החודרות אל תוך המשרד.

בנוסף לכך, יש לזכור שפעמים רבות במהלך השנה ובמשך היום, התאורה הטבעית יכולה להיות חזקה הרבה יותר מן התאורה המלאכותית, ובמיוחד מזו של צג המחשב. כך, בחירה להציב את עמדת העבודה כך שהפנים יהיו מופנות לחלון עשויה להיות טעות מרה, שכן הפערים הגדולים בין עוצמות האור השונות יגרמו לניגודיות גבוהה למדי שתקשה על העבודה.

תפוקה ובריאות עם תאורה נכונה

התחשבות בכל האלמנטים הנוגעים לתאורה של המשרד היא בעלת ערך עליון לייצור סביבת עבודה יעילה ונעימה עבור העובדים. התכנון של התאורה צריך להתחיל כבר משלבי התכנון ההנדסי ועיצוב הפנים הראשוניים של המשרד, ויש לתת להם להתכתב זה עם זה. כך יהיה ניתן להבטיח סינרגיה בין האלמנטים השונים למשרד ובאופן שקרני האור צפים ביניהם, ותתקבל תאורה נכונה אשר תסייע לראות של הנוכחים. ההשפעות מתכנון נכון שכזה הן ישירות ויתבטאו במצב רוח גבוה של העובדים, תפוקה מרובה והרגשה בריאותית כללית טובה.


למאמרים קודמים